סדר הנחת תפילין:

זוהי התפילה וסדר השמעתה בסרטונים המצורפים ישנה הדרכה ברורה ומסודרת של הרב אלעד כהן (מנהל מכון סת"ם אות והדר) להנחת תפילין בנוסח אשכנז ונוסח ספרד. אם עוד אין בידיכם תפילין מהודרת באחד מהנוסחים האלו, תוכלו לרכוש אותה בלינק הבא

התעטפות בתפילין

מצוות הנחת תפילין מתחילה בהתעטפות בטלית. יש ההתעטפות בטלית יש לברך עליה את הברכה: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וצוונוּ לְהִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית."

הנחת תפילין של יד

לאחר ההתעטפות בטלית, יש להניח את התפילין של יד. הנחת התפילין של יד צריכה להיות על היד שאיננה דומיננטית אצלנו – "יד כהה" (כך למשל, אם אנחנו כותבים ביד ימין, יש להניח תפילין ביד שמאל). שימו לב שלפי ההלכה, בין הנחת תפילין של יד להנחת תפילין של ראש יש להימנע מלדבר. חשוב להרים את השרוול על מנת שלא תהיה חציצה בין התפילין לבין העור של היד, ואם יש לכם פלסטר או תחבושת על היד מומלץ להסיר אותה כאשר מניחים את התפילין.

יש ליישר את רצועת התפילין ולוודא שאינה עקומה או הפוכה.
מהדקים את הקשר של התפילין ליד ומברכים: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין."

לאחר הברכה, מהדקים את רצועת התפילין של היד וכורכים את הרצועה שתי כריכות על הזרוע. לאחר הכריכה הראשונה והשנייה, הרצועה הכרוכה על הזרוע אמורה להיות בצורה של האות "ש". 
לאחר מכן עוברים לכריכת הרצועות על היד – יש לכרוך את הרצועה שבע פעמים על היד ואת הכריכה השמינית יש לכרוך בכף היד.

 

הנחת תפילין של ראש

מכאן עוברים להנחת תפילין של ראש. חשוב לוודא שאין חציצה בין התפילין לראש, ושהכיפה אינה מפריעה להנחת התפילין. כחלק מכיבוד המצווה, מנשקים את התפילין לפני שמניחים אותן על הראש. לאחר ההנחה על הראש, יש לוודא שוב שאין חציצה ושהתפילין מונחים במקומם על הראש, באופן ישר. לפי ההלכה: "תפילין שלא במקומן הוי כמונחין בכיסן". כלומר, תפילין שלא מונחות במקום זה ממש כמו להשאיר אותן בכיס. לכן, חשוב לבדוק שהמיקום של התפילין מדויק – הקשר של התפילין צריך להיות ממוקם בעורף ובית התפילין צריך להיות מונח במקום "שמוחו של תינוק רופס" – כלומר האזור הרך בראש, או באזור סוף צמיחת שיערות ראשנו. סימן נוסף שיעזור לכם למקום כראוי את בית התפילין הוא בין העיניים, כמו שאומר הפסוק: " וּקְשַׁרְתָּ֥ם לְא֖וֹת עַל־יָדֶ֑ךָ וְהָי֥וּ לְטֹטָפֹ֖ת בֵּ֥ין עֵינֶֽיךָ" (דברים פרק ו' פסוק ח'). אם יש מולכם מראה, מומלץ לבדוק שבית התפילין אכן ממוקם בין העיניים.

אם קרה ודיברתם בין הנחת התפילין של היד להנחת התפילין של הראש יש לברך בשנית: ""בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין."
לאחר הנחת תפילין של ראש, יש לוודא שהצד המבריק והשחור של רצועות ימין ושמאל נוטה כלפי חוץ ולא מתהפכות. ניתן לחזק את הרצועות עם חגורה, או פשוט לבדוק מדי פעם בשעת הנחת התפילין שהרצועות ממוקמות בצד הנכון. 

כריכת התפילין בכף היד

לאחר שמסיימים את הנחת תפילין של ראש, חוזרים להנחת תפילין של יד – לוקחים את רצועת התפילין של יד וכורכים אותה שלוש פעמים סביב האצבע האמצעית (אמה). לאחר מכן, כורכים את יתר הרצועה על כף היד, על מנת שלא תפריע למהלך התפילה. בנוסף, יש לוודא שבית התפילין מונח באזור בו אנו מפעילים את השריר.

קריאת התפילה

לאחר מכן, יש לומר קריאת שמע ואת תפילת 18:

שְמַע יִשְׁרָאֵל, יי אֱ־לֹהֵינוּ יי אֶחָד.

בלחש: בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, לְעוֹלָם וָעֶד.

וְאָהַבְתָּ אֵת יי אֱ־לֹהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶֹר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ. וְשׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ, וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ.

וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת יי אֱ־לֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ, וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירׂשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָֹדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ, וְאָכַלְתָּ וְשָֹבָעְתָּ. הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם, וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם. וְחָרָה אַף יי בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ, וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר יי נֹתֵן לָכֶם. וְשַֹמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם, וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם. וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יי לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם, כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ.

וַיֹּאמֶר יי אֶל מׂשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם. לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדׂשִׁים לֵא־לֹהֵיכֶם. אֲנִי יי אֱ־לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵא־לֹהִים אֲנִי יי אֱ־לֹהֵיכֶם. אֱמֶת.

ויְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם זָכוֹר אֶת הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיא יְהֹוָה אֶתְכֶם מִזֶּה וְלֹא יֵאָכֵל חָמֵץ: הַיּוֹם אַתֶּם יֹצְאִים בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב: וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ וְעָבַדְתָּ אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה: שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַיהוָה: מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהוָה לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם: וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת יְהוָה בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ יְהֹוָה מִמִּצְרָיִם: וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַחֻקָּה הַזֹּאת לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה (שמות י"ג, א'-י').

וְהָיָה כִּי יְבִאֲךָ יְהוָה אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְךָ וְלַאֲבֹתֶיךָ וּנְתָנָהּ לָךְ: וְהַעֲבַרְתָּ כָל פֶּטֶר רֶחֶם לַיהֹוָה וְכָל פֶּטֶר שֶׁגֶר בְּהֵמָה אֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ הַזְּכָרִים לַיהוָה: וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ תִּפְדֶּה: וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהוָה מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג יְהֹוָה כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַיהוָה כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה: וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהוָה מִמִּצְרָיִם (שמות י"ג, י"א-ט"ז).

כאשר אומרים קריאת שמע ותפילת 18, יוצאים ידי חובה במצווה של הנחת תפילין ותפילה. אך אם אתם קצרים בזמן וממהרים, ניתן להסתפק בקריאת פרשיית שמע ישראל.

ההבדל בין הנחת תפילין נוסח אשכנז לבין הנחת תפילין נוסח ספרד


ממש כמו שכתיבת תפילין אשכנזיות שונות מכתיבת תפילין ספרדיות, כך גם סדר הנחת תפילין בנוסח אשכנז שונה מעט מסדר הנחת תפילין בנוסח ספרד. האשכנזים נוהגים ללפף את התפילין של היד מבחוץ כלפי פנים והספרדים נוהגים ללפף את התפילין מבפנים כלפי חוץ. בסרטונים המצורפים תוכלו לבחור בנוסח המתאים לכם ולעבוד על פיו.

על משמעות התפילה בהנחת תפילין


מצוות הנחת תפילין חלה על כל יהודי מעל גיל 13 – גיל המצוות. המצווה מוזכרת כמה פעמים בתורה, והיא נחשבת לקדושה מאוד. באמצעות הנחת תפילין, אותה יש לקיים בכל ימות השבוע מלבד שבתות וחגים, אנחנו מתחברים לאלוהים. ישנם חילונים רבים הנוהגים להניח תפילין משום שזוהי הזדמנות עבורם להגיד תודה לבורא עולם, להתחבר לצדדים הרוחניים שבהם ולומר תפילה שתסייע להם לזכות לחיים טובים ומאושרים. הרב אלעד כהן המתמחה בהכנת תפילין במבחר הידורים ובהשקעה רבה, מזמין אתכם להתחדש בתפילין בגודל, בנוסח ובכתב שאתם מעוניינים. אם בקרוב ילדיכם חוגג בר מצווה, אתם ובנכם מוזמנים להצטרף לסיור בר מצווה מיוחד בו תכירו את העולם המרתק של התפילין.